müsli är mums

Uppe med tuppen idag så passar på att göra lite müsli som är inne i ugnen just nu. Är ju allergisk mot gluten & mjölk och det finns därför inte särskilt mycket utbud på diverse saker så jag brukar göra min egen müsli som är sinnessjukt god. Enligt mig. Tänkte passa på att bjuda på detta goda recept:

2 dl solrosfrön
2 dl kokos
1 dl hela linfrön
1/2 dl råsocker
9 dl havregryn
(1-1,5 dl hackade mandel/hasselnötter)
5 msk rapsolja
2 dl vatten
russin efter smak

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda ihop alla torra ingredienser förutom russin. Blanda sedan vatten & olja och häll sen det sakta i de torra ingredienserna samtidigt som man kramar ihop allt så att det blir lite halvgeggigt. Det ska hålla ihop men inte kleta.
Bred ut blandingen in en långpanna och sätt in den i ugnen i ca 30 minuter. Jag brukar röra om minst var tionde minut för att det inte ska bränna och låta det vara inne mer än 30 minuter, men det är ju som man själv tycker. När man själv anser att det är färdigt så tar man ut det ur ugnen och blandar man i så pass mycket russin som man vill ha.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback