Filmjölkslimpa


Bakade med mamma igår eftersom vi kollade på Leila bakar på tv häromdagen och blev sugna på ett bröd som påminde lite om nallebröd som hon gjorde där. Jag däremot bytte ut allt jag inte tålde till mina egna alternativ; vetekross & rågkross mot glutenfri grovmix och filmjölk mot mitt yoghurtpulver. Funkade megabra! Dock så blir ju mina bröd alltid ljusare än vad de ska vara eftersom det helt enkelt blir så med mitt mjöl, egentligen ska det se ut såhär, men bara det är gott så :D

4 1/2 dl filmjölk
1 dl mörk sirap
1 dl vetekross
1 dl rågkross
1 dl havregryn
2 1/2 dl grovt rågmjöl
3 dl vetemjöl
1 dl linfrön
1 dl solrosfrön
1 1/2 tsk salt
1 1/2 tsk bakpulver
1 1/2 tsk bikarbonat
2 tsk brödkryddor
1 dl hasselnötter
1 dl torkade fikon
1 dl russin

Blanda filmjölk och sirap i en bunke. Skär bort kvisten från fikonen och hacka dem och hasselnötterna grovt, blanda med de torra ingredienserna och filmjölken. Lägg ett bakplåtspapper i en avlång brödform så att pappret sticker ut över kanterna och fyll formen med smet. Grädda brödet i 200 grader i ca 45 minuter.

Nu ska jag snart äta en skiva till frukost, mums!

Kommentarer
Postat av: anna

mmm nybakat bröd är i en klass för sig =)
kram!

Postat av: emelie

mhm, riktigt gott :)

2007-06-19 @ 08:00:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback