mat som gör dig glad?

Vill du bli på bra humör? Då ska du äta! Eller i alla fall enligt en artikel i iFORM:
"Undersökningar visar att om du äter snabba kolhydrater som bl a finns i kokt potatis och vitt bröd så ökar blodets serotoninhalt. Detta hormon kan via en påverkan av bestämda centra i hjärnan ge humöret en kick. Protein anses ha en liknande effekt. Då är det hormonet dopamin som har ett gynnsamt inflytande på humöret".


Exempel på mat som får dig på bra humör: solroskärnor, bröd, broccoli, sparris, champinjoner, nötter, sojabönor, kött, fågel, fisk, vetekli, kokt potatis, franskbröd & sylt. 

Nästa gång jag gråter en liten skvätt eller känner mig allmänt deppad så tror jag allt att jag ska ta och käka lite sparris & broccoli ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback