Nallebröd

nallebr?

Jenny var på mig idag om receptet till nallebröd eftersom jag alltid tjatar om dessa underbara bröd ;D Hon hade missat länken som jag tidigare har gjort till
turbotrollet, där jag hittade receptet, så bjuder på det här istället! Om ni tycker att mina på bilden ser lite konstiga ut så beror det på att mitt mjöl är lite udda och därför inte ger den färg de annars skulle fått.

2 dl havregryn
4 dl mjöl (jag brukar ta grovt)
1 dl russin
1 dl solroskärnor
1 msk bakpulver
1/2 tsk salt
1/2 dl rapsolja
3 dl mild yoghurt
1/2 dl flytande honung (funkar utan, men är godast med!)

Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör i rapsolja, yoghurt & honung. Blanda allt till en kladdig röra. Klicka ut röran med en sked på bapkplåtspapper. Platta till dom lite och grädda sen i mitten av ugnen i 225 grader i ca 15 minuter.
De är självklart godast nygräddade men jag tycker att de går lika bra att äta dagen efter eller t.o.m. upptinade efter att ha haft dom i frysen. Funkar vilket som, gott i alla fall! :D

Kommentarer
Postat av: Alle

Nästan så att jag blir sugen på att baka asså:P Äter man dom bara som dom är eller har man nåt på?

2007-05-16 @ 13:24:50
Postat av: emelie

Du MÅSTE baka, sinnessjukt gott! :D Jag har bara lite smör på & skinka ibland.

2007-05-16 @ 15:09:39
Postat av: Fräddie

Jag funderade på att testa, men vi hade ingen yogurt :/ funakr itne me fil? :P

Postat av: emelie

vet ju inte det eftersom jag har mina "emelie-produkter", men jag antar att det borde funka lika bra. Testa! :D

2007-05-16 @ 20:41:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback