nötpaj

paj

Den skumma nötpajen som jag bakade
igår tills idag var faktiskt riktigt god. Om man gillar nötter dvs, vilket jag gör. Mycket. Så jag tänkte vara trevlig och bjuda på receptet:

2 dl mjöl
100 gram margarin
1 msk vatten

4-5 dl blandade nötter (jag tog mandel, hasselnötter & valnötter)
1 dl honung
25 gram smält smör
3 ägg
rivet skal från 1 apelsin
1 tsk vaniljsocker

Blanda ihop ingredienserna till degen (mjöl, margarin & vatten), tryck ut den i en form och ställ den i kylskåpet i en timme. Rosta nötterna i en långpanna i ugnen i ca 6 minuter (om du har hasselnötter: låt sedan svalna och gnugga sedan av skalet).
Nagga degbottnen och förgrädda i 175 grader i ca 15 minuter. Blanda under tiden nötterna med de andra ingredienserna. Fyll sedan pajskalet med detta och fortsätt grädda i ca 25 minuter, tills fyllningen stannat. Låt sedan pajen stå kallt till nästa dag.

Kommentarer
Postat av: Fräddie

Undra vad Alle hade lagt i? ;)

Postat av: emelie

jag tänkte faktiskt skriva om det ;D hahaha!

2007-05-27 @ 16:01:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback